Nej universiteten, det duger inte

Vi är på universitetet då och då i olika sammanhang. Ibland för korta insatser som seminarier och inspirationsföreläsningar om hållbarhetsfrågor, ibland för längre utbildningar i entreprenörskap över många veckor. Det är bland det roligaste vi får göra – att få träffa och prata med unga människor fulla av lust och driv att lära och utvecklas.

Men en sak som slår oss är att vi alltför ofta träffar studenter som är i slutet av sin utbildning som har nästan noll kunskap om hållbarhetsfrågor. De kan ha läst flera år på universitetet men vet väldigt lite om de stora miljöutmaningarna. Det är också en bild som jag fått bekräftad när jag pratar med bekanta i både näringsliv och offentlig sektor. Företag och organisationer som har kommit ganska långt i sitt hållbarhetsarbete får in ny kompetens som nästan helt saknar hållbarhetsdimensionen. Och är hållbarhetsfrågorna verkligt viktiga för organisationen, eller till och med affärskritiska, så är det ju onekligen en svaghet. Det borde ju vara tvärtom, att de nyutexaminerade kommer in med den mest aktuella kunskapen på området.

Hur borde det se ut då? Högt upp på vår önskelista står en introduktionstermin för alla studenter på universitetet i hållbar utveckling. Och då menar jag inte en snabb överflygning med glossiga bilder på globala hållbarhetsmålen, utan en RIKTIG hållbarhetsutbildning. En som går på djupet i de verkliga, stora utmaningarna vi har. Så att alla studenter förstår att sättet vi gjort saker på fram tills idag har gjort att havsnivån kan komma att stiga med flera meter under kommande århundrade. Att nästan 70 procent av populationerna av ryggradsdjuren har försvunnit sedan 1970. Att vi går mot en katastrofal brist på både livsmedel och dricksvatten för stora delar av jordens befolkning. Att vi inom några decennier troligtvis kommer att ha 250-300 miljoner klimatflyktingar i världen. Men också att vi har möjlighet att göra annorlunda. Och att det är deras uppgift att på olika sätt – i sina olika roller i samhället – bidra till att den här utvecklingen inte fortsätter.

Sedan behöver varje fakultet och institution se till att deras studenter får djupare kunskap i de klimat- och hållbarhetsfrågor som är relevanta för deras område. Ekonomerna behöver förstå på vilket sätt vår ekonomi har vuxit sig större än planeten vi bor på. Byggingenjörerna behöver ha kunskap i träbygg och ekosystemtjänster. Läkare och sjuksköterskor behöver förstå hur läkemedel påverkar miljön och det stora klimatavtrycket från vårdens engångsmaterial för att kunna påverka. Och så vidare, och så vidare…

Vi är inte riktigt där idag. Vissa fakulteter har verkligen tagit kravet på integration av hållbarhetsfrågor i utbildningen på allvar, och gör ett imponerande arbete med det. Andra verkar tyvärr ha missat det fullständigt. Det duger inte. ALLA studenter på universitetet måste ha hållbarhetskompetens med sig ut. För varenda en av dem kommer att behövas för att vi ska lyckas med att ställa om samhällsutvecklingen. Så kom igen nu! Satsa mer på fortbildning av lärare, och på en riktig hållbarhetsutbildning för alla studenter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *