Örebroföretag – hur ska ni lyckas mer er halvering till 2025?

1998 var jag färdig med min c-uppsats. Den handlade om möjligheter och hinder för svensk miljöteknikexport. Den ledde till ett jobberbjudande jag absolut inte kunde tacka nej till, så jag parkerade planerna på en D-uppsats i några år. Det visade sig klokt – när jag senare skrev D-uppsatsen om Gröna Konsums miljöstrategi så hade jag stor nytta av den erfarenhet jag fått under några år i arbetslivet. I princip har jag alltså jobbat med miljö- och hållbarhetsfrågor i 22 år vid det här laget – största delen som rådgivare och konsult i näringslivet.

Många hållbarhetsredovisningar, miljöbedömningar, väsentlighetsanalyser, green-wash-budskap, miljömingel, livscykelanalyser, miljö- och hållbarhetschefer, hållbarhetsstrategier och motsträviga kursdeltagare och ledningsgruppsmedlemmar har passerat sedan dess… Men skillnaden mellan insikterna, engagemanget och acceptansen 1998 och 2020 är enorma. Då hånskrattade ofta näringslivet (om än i smyg) åt hållbarhetsfrågorna. De hanterade man i parallella processer, och ofta som ett nödvändigt ont. Miljöarbetet motiverades ofta med att det ”minskade riskerna för framtida miljökostnader” eller att det var ”bra i marknadsföringen”. Många av de uppdragsgivare jag arbetade med var miljöchefer som fick ägna minst hälften av sin tid åt att kämpa för sin roll eller sina frågor internt i organisationen.

Tack och lov har vi rört oss snabbt framåt de senaste åren. Miljöchefen har blivit hållbarhetschef och fått plats i ledningsgruppen. Hållbarhetsredovisningar är inget man mest har för att skryta med, utan allt oftare använder som ett verktyg för att nå bättre resultat. Klimat- och hållbarhetsfrågorna ses allt oftare som helt centrala i strategier och affärsutveckling. Sammanfattningsvis känns det tydligt att det är mest medvind och inte motvind för frågorna. Och i den här medvinden så har vi nu chansen att faktiskt göra skillnad, att förändra det gamla sättet att göra affärer på. För det enda som räknas i slutändan – klimatutsläppen, markanvändningen, resursutnyttjandet – där har vi ärligt talat inte rört oss särskilt långt. Att vara nöjd med att ”i vårt företag tänker vi mycket på miljön”, det räcker inte.

Klimatnödläget kräver en exponentiell förändring, halveringar av utsläppen var femte år i Sverige. Den insikten behöver varje företagsledare och varje styrelse göra till sin, och agera utifrån. Förstå ditt företags avtryck, våga ompröva affärsmodellen, våga ifrågasätta vinstnivåerna, öppna upp för innovation och kreativitet. Och ta hjälp med det om ni behöver. Jag ser tydligt att det som är min främsta arena idag – näringslivet i Örebroregionen – har en enorm förbättringspotential. Omställningen går för långsamt helt enkelt.

Så – hur ska just ditt företag lyckas med en halvering av klimatavtryck och resursutnyttjande till 2025?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *